Detský nábytokKaždé dieťa túži mať svoje vlastné kráľovstvo. Miesto, kde sa bude cítiť voľne a bezpečne, kde môže hrou rozvíjať svoje prirodzené schopnosti predškolského a školského veku. Okrem iných dôležitých vplyvov na detskú psychiku má dôležité zastúpenie v jeho postoji k svetu a ďalšom vývoji aj priestor, v ktorom sa dieťa hrá a učí. Od škôlky po školu Predškolský vek je dôležitá etapa vo vývoji dieťaťa. Toto obdobie je charakteristické nielen výrazným telesným rastom, ale najmä rozvojom nervovej sústavy a intelektových schopností. Dieťa je veľmi aktívne, takmer neustále v pohybe, zdokonaľuje svoje motorické schopnosti, učí sa zaobchádzať s predmetmi v praktických činnostiach, s radosťou kreslí a vyfarbuje, učí sa písať prvé písmenká. Rečový prejav je veľmi bohatý, dieťa disponuje širokou slovnou zásobou, aktívne vyjadruje svoje vnútorné prežívanie. Znižuje sa závislosť a viazanosť od užších interpersonálnych vzťahov, dieťa sa rozvíja po stránke sociálnej, učí sa komunikovať a primerane reagovať. V zážitkovom svete dieťaťa prevláda obrazotvornosť, emocionálne vnímanie skutočnosti. Má živý záujem o podnety z prostredia a informácie zo všetkých oblastí života, je zvedavé, prekypuje energiou, tvorivosťou a nápadmi. Izba škôlkaraDetská izba má byť preto prispôsobená veku a potrebám dieťaťa, musí byť bezpečná, aby sa v nej dieťa mohlo aktívne hrať, napríklad aj s loptou či robiť kotrmelce na posteli. Pre predškolský vek je typická veľká potreba fyzickej aktivity, dieťa postupne prechádza od hry na zemi k práci pri stole, ktorá dominuje školskému veku. Pri aktívnej hre alebo relaxácii však ešte stále preferuje voľný priestor na zemi, preto je vhodné projektovo voliť pre detskú izbu tvar štvorca a nábytok rozmiestniť k stenám. Dieťa ocení v strede izbičky čo najväčšie miesto na hru. Mali by sme zvoliť dostatočne teplý, ale nie príliš vysoký koberec s protišmykovou podložkou. Veľmi obľúbené sú vzory s labyrintom, cestami pre autá, plochami na skákanie či hry s kockou, dieťa si priamo na koberci zdokonaľuje cit pre rovnováhu, orientáciu v priestore, určovanie smerov a základné počítanie, všetko dôležité schopnosti pre nástup do školy. Ako sa naučiť učiť Podľa štatistík asi 10 až 15 percent detí v Európe má problémy zvládnuť základy čítania, písania a počítania v časovom rozmedzí určenom osnovami pre 1. ročník ZŠ a vyskytnú sa u nich niektoré druhy porúch učenia. Príčiny sú rôzne, nedostatočná príprava dieťaťa v predškolskom zariadení, biologické a zdravotné faktory, nesprávna životospráva, alergie, nerovnomerné zretie nervovej sústavy a vývoj dieťaťa, rodinné a sociálne podmienky, kvalita vzdelávania v škole, osobnosť a skúsenosti pedagóga a podobne. Najnovšie psychologické výskumy jasne dokázali, že prevencia porúch učenia v v predškolskom veku je efektívnejšia než ich korekcia v školskom veku a škôlkar je paradoxne viac motivovaný k „pracovným výkonom“ a získavaniu vedomostí než v neskorších školských rokoch. Nemusíme preto zúfať, že mnohé faktory nedokážeme ovplyvniť. Domáce prostredie a náš prístup k dieťaťu však môžeme upraviť tak, aby malo dostatok podnetov pre správny rozvoj a zvládlo predškolskú prípravu nenútenou formou hry. Školáci sa tiež chcú hraťAj keď je vaše dieťa už školákom, nemyslite si, že sa zo dňa na deň stane menej hravým. Neobmedzujte ho v pohybe, pretože dostatok pohybu je veľmi dôležitý pre správny rozvoj niektorých štruktúr mozgu. Výskumy poukazujú na súvislosť pohybových a matematických schopností a pri náprave porúch učenia sa úspešne využívajú pohybové a herné terapie. Odporúčame rodičom najmä temperamentnejších detí voliť multifunkčný a mobilný nábytok. Vaše deti by si určite vybrali hojdacie koníky, otočné alebo závesné kreslá a hojdačky. Medzi dôležité stimuly patria prirodzené každodenné úkony a úlohy na rozvoj logického myslenia a vnímania priestoru, ako napríklad ukladanie vecí na miesto, upratovanie hračiek a ich triedenie podľa funkcie, tvaru, farby, veľkosti. Ideálne sú nie príliš veľké, ale účelové a pekné úložné boxy určené špeciálne pre deti, priesvitné alebo označené nálepkami, aby sa dieťa učilo systému, poriadku, porovnávaniu prvkov, rozvíjalo si logické myslenie, vnímalo pojem veľkosti a množstva. Každodenná automatizácia úkonov takmer až po rituál je najlepší spôsob, ako dieťa naučiť poriadku nenútenou formou a predchádzať tak v neskoršom veku poruchám pri organizácii práce a času. Dôležité rady pri výbere detského nábytku na záverPre nábytok volíme prírodné netoxické materiály, alergia na niektoré nábytkové laky sa prejavuje malátnosťou či bolesťami hlavy. Vhodné sú jemné pastelové farby, ktoré nerušia koncentráciu. Veľké kusy nábytku by mali byť uchytené napríklad o stenu, nezabúdajme, že škôlkar alebo malý školák uprednostňuje hru a pri imitácii nejakého rozprávkového hrdinu môže vyliezť na skrinku či poličku. Ak naša ratolesť rada hrá nejaké rozprávky, vyčarujme mu rozprávkový svet priamo v izbe, princeznička môže mať okolo postieľky závoje, princ hojdacieho koníka a z krabíc na hračky si postaví hradné opevnenie. |
Nenašli ste?
Náš tip pre izbu škôlkara
Mobilné kontajnery a krabice sú u malých majiteľov obľúbené nielen svojím hravým vyhotovením, ale aj preto, že sa do nich dá rýchlo schovať neporiadok pred zrakom rodičov.
Vyhľadávané témy
|